We vertellen je graag hoe een dag in het onderwijs op MKC Mio Mondo verloopt.
8.15 uur
Een dag in het onderwijs op MKC Mio Mondo begint om 8.15 uur. De deur van de school gaat open en kinderen komen naar binnen. De kinderen hangen zelf hun jas op de kapstok. Zij zetten hun tas in de bak onder de kapstok en trekken hun buitenschoenen uit, deze staan met de neuzen tegen de tassenbak. Kinderen kunnen alles later makkelijker terugvinden als ze dingen zelf opruimen. In de klas trekken de kinderen hun binnenschoenen aan.
Bij binnenkomst in de klas geven de kinderen de leerkracht een hand en wensen elkaar “Goedemorgen”. Ieder kind mag een eigen plantje meenemen naar school. Tijdens het werk staat het plantje niet op de eigen tafel, maar in de vensterbank. Je kind is zelf verantwoordelijk voor het verzorgen van het plantje. Kinderen maken zelf hun tafel leeg en schoon. Zodra dit alles gedaan is pakken zij een werkje en gaan daarmee aan de slag.
8.30 uur
Alle kinderen zijn nu in de klas en alle ouders verlaten het lokaal. We vragen ouders ook om niet op de gang te blijven staan kijken of praten, zodat we op tijd kunnen beginnen.
Tijd om alleen aan het werk te zijn! De kinderen hebben al een werkje op hun tafel of gaan nu een werkje kiezen. De ruimte is ingericht met voldoende materialen om mee te spelen en te leren. Van bijna al het materiaal is er maar één exemplaar in de klas. Er kunnen twee kinderen mee werken. Dit is om de keuze te beperken en te leren dat je soms moet wachten. De leerkracht loopt rond en schuift aan bij de kinderen, observeert en geeft lesjes. Het is de bedoeling dat de kinderen zachtjes praten en zachtjes lopen. Gedurende de dag wordt het individuele werk afgewisselde met groepsactiviteiten in de grote kring (hele klas) en kleine kring (aanbieding aan groepje kinderen).
10.00 uur
De leerkracht rinkelt met het belletje om de aandacht te vragen. Alle kinderen kijken en luisteren wat er gezegd gaat worden. We gaan buitenspelen. Na het buitenspelen eten we een zelfmeegebracht pauzehapje, dit kan fruit, een gezond koekje of een mueslireep zijn. Als drinken geven we de voorkeur aan water. Wie klaar is, maakt zijn tafel schoon en gaat verder met het werk.
12.00 uur
De kinderen spelen onder begeleiding van TSO-overblijfkrachten buiten en lunchen met de eigen leerkracht in de klas.
13.00 uur
Na het buitenspelen gaan de kinderen weer aan het werk. Tijdens het werk geeft de leerkracht zowel lesjes aan individuele kinderen als in kleine groepjes en zijn er activiteiten voor de gehele groep.
14.15 uur
Alle kinderen gaan opruimen of laten hun werkje tot de volgende dag liggen. De kinderen doen hun taakje, samen zijn zij verantwoordelijk om de groep opgeruimd en netjes te houden. De kinderen zetten hun eigen plantje weer op tafel.
14.45 uur
Einde onderwijs. Gaat je kind naar huis? Dan kun je hem of haar op een afgesproken plaats ophalen. De leerkracht geeft alle kinderen een hand en zegt gedag. De kinderen worden pas gedag gezegd wanneer jij of diegene die je kind op komt halen is gezien door de leerkracht.
Kinderen die naar de BSO gaan worden door de leerkracht bij de BSO-groepen gebracht. De leerkracht vertelt aan de BSO medewerker hoe de dag van je kind is verlopen zodat zij weet of ze ergens rekening mee moet houden.